vineri, 28 ianuarie 2022

Glasgow...Comert, arta, business si multa, multa istorie (2)

Glasgow...Comert, arta, business si multa, multa istorie (2)

A doua zi insa, am simtit ca dimineata venise prea repede si eu inca nu ma dezmeticeam. Poate si pentru ca arsesem, traisem foarte intens ultimele zile, se adunase si oboseala avand in vedere ca eram plecati din Bucuresti de ceva timp strabatand atatia kilometri, trecuseram cu feribotul luat din Franta pana la Dover…Destule zile, intr-adevar, dar voiam sa ne tinem de planificarea facuta cu grija si sa vedem, evident, cat se poate de multe lucruri, speram noi, interesante. Asa ca, dupa o cafea fierbinte si un dus revigorant ne-am suit in masina si am plecat din Bellshill sa petrecem inca o zi la Glasgow. 
Am ajuns in capitala si, o surpriza neasteptata a fost descoperirea cladirii Bursei Regale 
care in zilele noastre gazduieste Galeria de Arta Moderna, Gallery of Modern Art.
Cladirea a fost construita in 1778 la ordinul Lordului William Cunningham, avand ca scop initial sa fie Primarie, dar, in timp, a avut diverse alte utilizari. 
Azi, Galeria de Arta prezinta 
lucrari de arta moderna si design ale artistilor locali precum John Bellany, Ken Currie sau internationali, ca Andy Warhol, 
David Hockney, Sebastio Salgado. Un adevarat regal de arta contemporana!
Dupa aceasta baie de frumos si mult abstract, am revenit spre zona centrala pentru a vizita Camera Comunelor. Am zambit cand am vazut ca in Glasgow exista chiar si un Muzeu al Politiei. 
Pe masura ce ne apropiam de downtown se auzeau tot mai tare acordurile muzicale ale artistilor stradali. Am ajuns in Merchant City care este unul dintre cartierele vechi ale orasului, datand de la 1750, pe cand aici se aflau depozitele negustorilor bogati. Cladirea Pietei Merchant, Merchant Square 
a fost refacuta si arata impecabil,
renascand precum pasarea Pheonix; acum este plina de baruri, restaurante
si tot soiul de buticuri si galerii.
Sa amintesc ca am mai vazut o piata faimoasa in Glasgow; este vorba de Piata Barras, considerata a fi cea mai mare piata acoperita din Scotia - si unde amatorii de flecustete si chilipiruri isi pot cheltui banii in voie avand de unde alege. Timpul avut la dispozitie a fost suficient ca sa ajungem in George Square si sa intram in Camera Comunelor, Glasgow City Chambers pentru un tur ghidat organizat. 
Din fericire pentru noi, a fost necesar sa ne prezentam doar cu 30 minute inainte de ora programata ca sa ne inscriem si…gata! 
Iata-ne pregatiti impreuna cu ceilalti turisti
sa patrundem in cladirea eleganta si sobra,
inaugurata de Regina Victoria in 1988. Grupul s-a format repede si am avut permisiunea sa vedem neingraditi parterul; 
am putut astfel remarca si studia cu atentie splendidul mozaic venetian de la intrare,
coloanele din marmura rosie si scara spre primul etaj,
tavanul boltit,
arcadele de care atarna candelabrele ce asigura un iluminat puternic.
Conceptul arhitectural al Camerei Comunelor din Glasgow include elemente tipic italiene
care adauga tusa lor inconfundabila la detaliile ce induc prosperitatea economica dezvoltata a orasului.
Totul este minunat, iar ca o remarca, mie mi s-a parut, de departe, ca tavanele sunt foarte deosebite: adevarate opera de arta. 
Cu o lungime de 35,5 metri si o latime de 14,6 metri, Sala Banchetelor, Banqueting Hall este cea mai mare camera, poate si cea mai frumoasa. 
Dar, pentru mine, cel mai inedit detaliu a fost pielea “aurita“ cu care sunt acoperiti peretii unde sunt expuse
portretele primarilor din Glasgow, lorzilor “provost”.
Alta incapere, Sala de Consiliu
este locul de intrunire oficial al celor 79 de consilieri.
Scaunele lor, prevazute toate cu microfoane, sunt dispuse in semicercuri concentrice in fata Primarului –Lordul Provost si adjunctului acestuia.
Dupa vizita efectuala la Glasgow City Chambers
am plecat in afara orasului, cam la 5 kilometri distanta, ca sa vedem Colectia de portelanuri Burrell si Pollok House, o constructie de pe la 1700 in stil georgian. Casa este situata intr-o zona de vis, inconjurata de gradini minunate, cu arbori seculari si pajisti verzi.
Dar...iata ca am trait si prima deziluzie: cladirea care gazduieste Colectia Burell era in restaurare. 
Nu-mi parea bine ca am ratat-o: este colectia donata orasului de catre milionarul excentric William Burrell. Insa ne-am bucurat ca am reusit sa vedem cateva din piesele ei, cele expuse intr-una din galeriile Muzeului Kelvingrove. Iar norocul ne-a zambit pentru Pollok House!
 Asa ca, am avut ocazia sa intram in Pollok House 
si sa admiram colectia de picturi a lui Stirling Maxwell, care cuprinde lucrari de El Greco, Murillo, Goya, dar si piese de mobilier, usi medievale, covoare, sculpturi religioase, argintarie, portelanuri diverse.
Timpul ne presa iarasi si mai aveam de vazut Universitatea din Glasgow unde se afla Muzeul Hunterian de Arta si Galeria Hunteriana de Arta.
William Hunter a fost un medic faimos in Glasgow, care prin secolul al XVIII-lea a colectionat artefacte arheologice, monezi, manuscrise si, ulterior, le-a donat orasului. Ne-am prezentat la Centrul pentru vizitatori al Universitatii Glasgow unde am primit o harta si astfel ne-am descurcat singuri in aceasta vizita "academica", fara ghid, doar urmarind cladirile si indicatiile date (vizita gratuita).
Universitatea este foarte veche, 
fiind fondata in anul 1451 si cuprinde: Muzeul Hunterian, Galeria Hunteriana de Arta, Casa Mackintosh, Muzeeul Zoologiei si Muzeul Anatomiei. Din complexul generos de cladiri al Universitatii din Glasgow se detaseaza, fara indoiala, Gilbert Scott Building - corpul principal - dar si Professor’s Square sau Capela Universitatii.
Privita din departare, cladirea principala a Universitatii - Gilbert Scott Building - pare mai degraba un castel medieval.
Ea poarta numele designerului sau, George Gilbert Scott, un reprezentant de seama al miscarii Gothic Revival. Ceea ce atrage atentia, deasupra intarii principale este o placa pe care este scris: ”Via, Veritas, Vita”, adica Calea, Adevarul, Viata.
Ne-am facut propriul traseu de vizita
si nu am respectat ordinea indicata pe harta.
Ne-a "intampinat" James White si asa am inteles ca suntem pe drumul cel bun de vizita.
Dupa cum doream, prima data am intrat in Muzeul Hunterian si ne-am oprit direct la Galeria de Arta unde am admirat panzele unor artisti precum Tintoretto, Rembrandt, sculpturile lui Auguste Rodin si un numar mare de picturi apartinand lui James McNeil Whistler
Pe langa arta, Muzeul Hunterian prezinta multe alte obiecte istorice, inventii, comori de mandrie scotiana.
Am traversat Professor’s Square
si ne-am indreptat spre casa Lordului Kelvin
cunoscut noua tuturor pentru fundamentarea temperaturii absolute precum si pentru ideile sale privind calculul vechimii Pamantului.
In aceasta parte a Muzeului Hunterian am vazut scaunul pe care se aseza Lordul Kelvin in vederea examinarii studentilor la examene. Mi s-a parut ceva extraordinar; mi-l si imaginam asezat si discutand cu ei, adresandu-le intrebari…o fi fost vreodata multumit cu adevarat de raspunsurile primite? Oare cum se descurcau studentii pe atunci?
Printre alte exponate, am vazut bijuterii, portelanuri,
mumii egiptene, 
fel si fel de instrumente,
dispozitive
si chiar, la zona de antichitati, bucati din Zidul Antonin, The Antonine Wall.
Acesta a fost construit de Antoninus Pius, imparat roman (138-161), fiul consulului Aurelius Fulvus.
La iesirea din muzeu, doar la cativa pasi distanta, se afla reconstruita resedinta lui Charles Rennis Macintosh. Aceasta creatie arhitectonica reprezinta, in fapt, o asamblare a principalelor interioare din casa originala a acestuia din Glasgow. Macintosh - arhitect, designer si pictor scotian dar, totodata, reprezentant de seama al miscarii artistice Art&Crafts, - a  revolutionat si remodelat proportiile si iluminatul natural al casei in epoca victoriana. 
Am lasat la sfarsit vizita Capelei Universitatii din Glasgow, care a fost construita pentru comemorarea celor 755 de studenti ce au murit in primul razboi mondial.
Pe langa serviciile zilnice, in aceasta capela au dreptul sa fie casatoriti religios absolventii, studentii, membrii personalului universitatii si copiii acestora indiferent de religie.
Tot ceea ce am vazut la Universitatea din Glasgow, arhitectura, lucrari de arta sau instrumente stiintifice, campusul asezat intr-o zona superba, ne-a lasat impresia unor realizari trainice, cu adevarat extraordinare, facute sa te incante fie ca esti student sau simplu vizitator.
Si cam asa s-a incheiat sejurul nostru la Glasgow. Daca ar trebui sa repet experienta, as rezerva trei zile pentru un ritm mai lent de vizita si pentru a nu rata cateva obiective turistice pe care nu am apucat sa le vad, cum ar fi : Muzeul Transporturilor pentru colectia unica de locomotive precum si de machete de nave “Clyde built”, unica in lume sau Corabia din Portul Glasgow.
Ori poate ca daca lasam ceva in urma, acel “ceva” ne incita sa revenim?
Probabil ca da.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu