marți, 4 august 2015

Bratislava...Batand la Poarta lui Mihail in acorduri de Mozart si Liszt!

 Bratislava...Batand la poarta lui Mihail in acorduri de Mozart si Liszt
Bratislava
…Cele cateva ore petrecute la Bratislava au fost neplanificate, chiar au constituit o surpriza pentru concediul nostru care abia incepuse. Ne-am zis ca trebuie neaparat sa facem o “halta”aici si s-a dovedit a fi o idee foarte inspirata intrucat am descoperit cu mare placere un oras dragut, cochet, o imbinare armonioasa intre vechi si nou.. Ulterior am constatat ca aici am trait cea mai relaxata zi a concediului nostru din 2014. Desi nu am avut nici o harta si nu stiam prea multe despre acest oras, inarmati cu buna-dispozitie si dorinta de a explora necunoscutul  am petrecut patru ore minunate in orasul cu "brau " de ...Dunare".
Bratislava, oras fondat in anul 907, prin asezarea  si pozitia sa geografica  este singura capitala europeana care are granite pe doua tari... Inedit, nu-i asa?
Mai intai l-am ocolit cu masina: incercam sa localizam cateva atractii turistice pe care le-am fi putut vizita. Era o zi de luni, fara posibilitatea de a face vizite la muzee si, in plus, eram presati de timp… urma sa ajungem seara la Brno. 
Vremea era instabila, ba ploua, ba iesea soarele, dar nu ne-a speriat. Am reusit sa parcam intr-o zona centrala si, cand am coborat din masina, ploaia s-a oprit ca prin farmec. Asa ca ne-am indreptat zambind catre o fantana aflata in apropiere.
Bratislava
Apoi am aruncat o privire catre prima cladire care se afla la cateva minute pe jos: eram foarte aproape de un palat interesant, o constructie robusta de culore deschisa, iar din curtea acestuia, adapostita de un grilaj de fier si porti aurite se auzea o agitatie mare.
Bratislava
Ne aflam in fata Palatului Grassalkovich, care este actuala resedinta a presedintelui Slovaciei.
Palatul Grassalkovich, Bratislava
Frumos si elegant, in stil baroc tarziu, acest castel a fost construit initial pentru un vasal al Mariei Tereza, contele Antal Grassalkovich, in 1761. Castelul a devenit, in timp, locul a numeroase concerte date de Joseph Haydn si a fost folosit des pentru baluri si receptii.
Eram usor dezorientati si, dupa ce am invaluit cu privirile piata care se deschidea generos in fata noastra, am luat o directie oarecare. Am intalnit un tanar care, la intrebarile noastre, ne-a raspuns intr-o engleza impecabila, oferindu-ne toate informatiile turistice de care aveam nevoie.
Asa ca am plecat spre Poarta Sfantului Mihail (“Michael’s gate” sau “Michalská brána”), un monument istoric devenit simbolul orasului Bratislava.
Michalská brána, Michaels' Gate, Bratislava
Urma sa vizitam centrul vechi, Catedrala Sfantul Martin si, macar de aproape, Castelul din Bratislava pentru ca din strt stiam ca s-ar putea sa avem ghinion in acea zi de luni.
Asa ca am traversat hotarati prima strada si ne-am apropiat incet-incet de o zona plina de turisti, in ciuda ploii care ne mai stropea usor din cand in cand. Ca sa ajungem la celebra poarta am traversat mai intai un pod peste santul de apa (altadata de aparare).
Michael's Gate, Bratislava
Poarta Sfantului Mihail, care dateaza de pe la 1300, este tot ce s-a mai pastrat din vechiul sistem de fortificatii si, totodata, dintre cele patru porti construite candva ( Poarta Laurinc, Poarta Pescarilor, Poarta Vydrica si Poarta Sfantului Mihail).

Bratislava
Se pare ca este cea mai veche poarta de piatra din lume pastrata in aceasta forma, sa zicem oarecum intacta. "Oarecum" pentru ca in 1758 a fost restaurata si, in plus, au fost plasate suplimentar doua statui in partea ei de sus: statuia sfantului Mihail si cea a unui dragon. Turnul, care adaposteste azi o expozitie de arme - ce merita vizitata -  nu este chiar foarte inalt: are doar 51 de metri.
Poarta Sfantul Mihail,, Michaels's Gate
Dar, ceea ce putina lume stie este faptul ca de indata ce iesi de sub Poarta Sfantul Mihail, se afla cea mai mai ingusta cladire din Bratislava, chiar si din Europa: are doar 130 centimetri latime si nu a fost construita pentru a fi locuita, doar a constituit locul de trecere pentru santinele. Mi-am reamintit ca ceva asemanator se afla la Porto ( in relatarea mea despre orasul Porto am prezentat mai multe informatii primite la fata locului despre acea mica casuta construita intre doua biserici).
Dincolo de poarta se afla centrul vechi cu multe cafenele, restaurante si bistrouri,
Centrul vechi, Bratislava
precum si magazine cu suveniruri dragute:
Bratislava
Un tun vechi, plasat chiar in fata unui mic local, completeaza atmosfera cu iz medieval pe care o simti pe fiecare piatra pe care pasesti.
Bratislava
Dar …surpriza mare: si multe magazine de lux, brandurile cunoscute …sau ...surprize hazlii precum acest cavaler in armura completa:
Centrul vechi, Bratislava
Tot explorand centrul vechi am zarit pe una din cladiri o placuta cu numele lui Mozart, prima resedinta  din Bratislava a marelui compozitor, Casa Mozart. 
Mozart a concertat la Bratislava la cererea nobilimii maghiare, prima oara la doar sapte ani ( in 1762) in Palatul Palffy de pe strada Venturska. Acum, din 1993, aici se afla Ambasada Austriei.
Palatul Palffy, Bratislava
Si nu numai el a sustinut concerte in acest minunat oras, ci si Franz Liszt care atingea clapele unui pian celebru in fata unui public foarte avid de muzica pe la 1881 (chiar apare inscriptionat pe capac: 4 aprilie 1881, Bratislava).
Bratislava
Era un pian marca Bosendorfer, din lemn de nuc, fabricat in Austria. Si stiti care este partea cea mai interesanta a povestii acestui instrument muzical? Va imaginati unde se afla azi acest pian? Ghiciti cumva? Da, am citit ca se afla la noi in Romania si a fost gasit printr-o intamplare norocoasa intr-o magazie la Turda, de fapt sub turnul unei vechi biserici, Biserica Reformata-Calvina din Turda. Este o adevarata poveste modul in care a ajuns aici, nu tocmai clar explicat, doar faptul ca proprietarul lui, Geza Sogor, l-a abandonat si ar fi fost depozitat intr-o magazine. Cum a ajuns in Romania? Pana in 1879 cand a concertat pentru ultima oara in Romania, Franz Liszt a sustinut multe concerte caritabile pe la noi…
Pasii ne-au purtat mai apoi spre Piata Centrala care este considerata inima, nervul, centrul orasului Bratislava.
Bratislava
In centrul ei troneaza o fantana superba, Fantana lui Roland, construita in anul 1572 la comanda Regelui Maximilian al doilea al Ungariei; arhitectul ei, Andreas Lutringer pozitionand in varful fantanii statuia regelui.
Fantana Roland sau Fantana Maximilian, Bratislava
Piata este incadrata de cladiri care arata impecabil. Este prezent pana si …Napoleon! Ei da, ne-am asezat pe o banca si ne gandeam ca ne-ar putea sopti ceva ce nu stim despre batalia pe care a purtat-o chiar in apropiere, la Austerlitz,
Piata Centrala, Bratislava
sau cum a semnat aici, la Palatul Arhiepiscopal - un frumos edificiu baroc -
Bratislava
Tratatul de pace cu Imparatul Austriei, Franz I de Habsburg. Napoleon a fost… destul de discret si tacut, i-am zambit si m-am intrebat: a cata oara in drumurile mele prin Europa il reintalnesc? Si unde a mai avut loc intalnirea? La Paris? La Waterloo? Si unde va mai fi prezent? amintirea lui am "simtit-o " si in Suedia, la Napoli...
Am traversat Piata Centrala si am ajuns la Primaria veche, un complex arhitectural care dateaza din secolul al XIV-lea cu o curte interioara deosebita si cu un turn in care, intre anii 1370-1850, a existat o temnita pentru detinuti. Azi adaposteste Muzeul orasului Bratislava.
Muzeul orasului Bratislava
Pana la  Castelul din Bratislava ne-am deplasat cu masina si am avut astfel ocazia sa refacem itinerariul parcurs deja pe jos in mare parte, dar nu inainte de a manca frugal pe o banca si a trage cu ochiul la alte doua biserici.
Bratislava
Este vorba de Biserica si Manastirea Sfanta Clara, dedicate Sfintei Clara de Assisi, o imensitate de piatra galben-ocru pal cu un interior bogat, extrem de generos.
Bratislava
Foarte vechi erau si cladirile din jurul ei, insa foarte atractive: parca te imbiau sa le inconjori si sa le explorezi detaliile:
Bratislava
Da, era o zona in care iti puteai imagina Bratislava de altadata cu carute cu cai si de ce nu , cu doamne in crinolina...
Deosebita este si Catedrala Sfantul Martin, faimoasa pentru numarul de “capete regale" incoronate aici intre anii 1563-1830, respectiv 11 regi si 8 regine. Este o constructie gotica veche, una dintre cele mai vechi din Bratislava, strajuita de un turn inalt de 85 de metri. Turnul este realizat destul de original ca forma: nu are o turla de genul celor cu care suntem obisnuiti ci de jur imprejur un fel de piramida din caramida ce poarta simbolul coroanei ungare.
La Castelul Bratislava am ajuns usor, pregatiti sa-l vedem doar pe exterior.
Castelul Bratislava
pentru ca era, asa cum am precizat, o zi de luni,
Castelul Bratislava
In schimb ne-am oferit timp sa parcurgem toata curtea interioara, sa privim portile si statuile albe deosebit de frumoase si, spre norocul nostru, ne-am alaturat unui grup de turisti si am beneficiat de explicatiile unui ghid inflacarat ce a oferit o sumedenie de informatii interesante grupului care tocmai coborase dintr-un autocar.
Hrad Bratislava, Castelul Bratislava
Hrad Bratislava este un castel tipic, in stil gotic renascentist, cu o geometrie simpla, dar foarte frumoasa si este flancat de patru turnuri simetrice. Castelul este foarte vechi, construit prin sec XV pe urmele unor vechi fortificatii din anii 500-600, si este situat pe un teren aflat la 85 de metri deasupra nivelului Dunării. Distrus in intregime in urma incendiului din anul 1811 a fost refacut complet in 1950.
Castelul Bratislava
Accesul la castel se face prin cea mai veche poarta, Poarta Sigismund in spatele careia se afla Curtea Leopold. Afara de aceasta mai exista alte doua porti: Poarta Viena si Poarta Nicolae
In fata castelului se afla o statuie ecvestra a Regelui Sigismund de Luxemburg.
Castelul Bratislava
Langa Castelul Bratislava, intr-o cladire noua, se afla si Parlamentul Slovac care poate fi vizitat  cu tur gratuit la ora 14h00.Daca am stiut, cred ca am fi reusit sa ajungem aici in timp util...
Privind din curtea Castelului Bratislava se deschide o panorama sublima pe Dunare, iar Podul Nou, vazut de sus, apare deosebit de modern si cu un design futurist. Ceea ce il face unic in lume (pe langa faptul ca este cel mai lung din lume construit astfel) este modul in care a fost conceput si realizat: este suspendat pe cabluri si are un singur stalp inalt de 84 metri care, impreuna cu doi piloni, permit traficului auto sa se desfasoara normal. Este cunoscut sub numele de Podul Nou, Podul SNP, Novy Most sau ca Podul Revoltei Naționale Slovace si a fost construit intre 1967-1972.
Podul Nou, Podul SNP sau ca Podul Revoltei Naționale Slovace, Bratislava
Ne-am multumit sa-l privim din toate partile  de sus de tot peste  zidurile puternice ale curtii castelului.
Castelul Bratislava
Am revenit la masina si ne-am promis ca, data viitoare, in drumul nostru lung spre Copenhaga sa  ne oprim aici, sa facem o noua halta sa-l vizitam . Si, mai ales sa ajungem la minunata “biserica albastra” aflata sub patronaj UNESCO, despre care citisem atatea. Apoi mai sunt: Castelul Devin, Palatul Mirbach …si cine stie cate alte curiozitati?


Un comentariu:

  1. Draga Carmen, Concediu placut, plin de armonie si voie buna, presarat cu momente de gratie si frumusete ! Te sarut, Cristina

    RăspundețiȘtergere