marți, 6 iulie 2021

Imprejurimile orasului Dublin...Castelul Malahide - cetatea si resedinta seculara a familiei Talbot

“J’ai herite d’une maison et du jardin qui va avec”
Lord Milo Talbot
Foarte aproape de Dublin, aproape la o “aruncatura de bat” de doar 14 kilometri, se afla un castel din secolul al XII-lea care a constituit pentru aproape 800 de ani resedinta familiei Talbot (1185-1976) si care poate fi vizitat doar cu tur ghidat. Ne-am dorit sa-l vedem, mai ales ca, exact in perioada vizitei noastre, Castelul din Dublin era in restaurare. Si cum era sa plecam fara sa fi vizitat macar un castel irlandez?
Asa ca, de dimineata am plecat spre Malahide, unde am ajuns foarte repede. Am remarcat localitatea cocheta, cu numeroase locuinte frumoase,
chiar deosebite si, de la ghidul nostru, am aflat si ca din secolul al XIX-lea a devenit o statiune balneara de lux. Portile castelului erau larg deschise, sigur ne “asteptau”, asa ca ne-am grabit si am cumparat biletele, dupa care am ramas in spatiul de asteptare special amenajat pentru turisti.
Istoria Castelului Malahide se suprapune cu epoca zbuciumata, bogata in evenimente, pe care a traversat-o Irlanda in toata aceasta perioada de timp. Azi nu mai este locuit, a devenit muzeu. In 1973, la moartea ultimului Lord Talbot, sora acestuia, Rose, l-a vandut impreuna cu intreg domeniul statului irlandez.
Castelul Malahide este inconjurat de un parc natural splendid, avand o suprafata de aproximativ 100 hectare cu paduri, gradini si o sera foarte frumoasa, construita in stil victorian.
Domeniul, precum si portul acestei asezari, au fost daruite lui Richard Talbot de catre Regele Henric al II-lea drept multumire pentru vitejia si loialitatea de care a dat dovada “cavalerul francez” in razboiul normando-irlandez. Poate ca tocmai de aceea blazonul Familiei Talbot reprezinta un leu si un caine - simbolul puterii si fidelitatii depline.
Castelul a aparut primul si abia apoi o fortareata de piatra, in apropiere, dar mereu acesta a fost ba refacut, ba schimbat, s-a mai adaugat cate ceva, ca de exemplu turnurile pe la inceputul secolului al XVII-lea (1765).
Castelul este mic, cu aspectul medieval binecunoscut si acoperit in partea de jos cu iedera, ceea ce ii confera un aspect romantic. Se viziteaza in totalitate iar fotografiatul si filmatul sunt permise.
Malahide are doua etaje. La parterul lui se aflau candva bucataria, crama si o magazie.
Etajul intai este refacut si mobilat astfel incat sa fie asemanator cu cel de altadata. Aici se afla si minunata Sala Mare, Great Hall
pe ai carei pereti se afla o colectie valoroasa de tablouri care apartin Galeriei Nationale. Azi, aceasta sala poate fi inchiriata contra cost pentru diferite banchete si reuniuni private. Dar cea mai frumoasa camera si cea mai veche este Oak Room, cea cu lambriuri de stejar.
Intreg mobilierul este de culoare foarte inchisa,
lacuit
iar privind pe geam, panorama spre parc este superba! Au urmat, nu neaparat intr-o anumita ordine si celelalte incaperi: Micul Salon,
Marele Salon
si Biblioteca.
Am admirat birouri
si alte piese de mobilier precum comode,
masute dintr-un lemn la fel de inchis ca cel al lambriurilor din Oak Room,
oglinzi si multe alte obiecte de pret.
La etajul al doilea se gasesc dormitoarele, separate pentru doamne
si domni - un lucru normal in acele vremuri -,
camera copiilor
cu caruciorul in apropiere
si camera de jucarii.
Langa fiecare camera se afla toaleta cu obiectele specifice, fie ale doamnelor
sau ale domnilor.
Totul este foarte bine conservat, atat piesele de mobilier cat si imbracamintea,
incat ai senzatia ca proprietarii sunt putin plecati sa faca o plimbare in parc.
Intr-una din camere am vazut si o pictura ilustrand Batalia de la Boyne, care a avut loc in anul 1690 intre doi rivali si aspiranti la tronul Angliei, Scotiei si Irlandei, respectiv intre protestantul Wilhelm de Orania si Iacob al II-lea. Se zice ca atunci, in Great Hall, s-au adunat 14 membri ai familiei Talbot care, pana seara, au fost ucisi!
Citisem undeva ca acest castel ar fi bantuit de fantomele celor care au locuit aici, dar cel putin in timpul turului ghidat la care am participat nu s-a scos o vorba despre aceasta legenda. Dupa vizita, am iesit sa vedem si o parte dintre gradini.
Lordul Milo Talbot a amenajat in 1948 doua gradini: una care se intinde pe sapte hectare, denumita  “Peluza vestica” si o alta inchisa, care ocupa 1.5 hectare si unde se afla sapte sere cu flori si plante sensibile.
Cea mai veche sera dateaza totusi de la 1901 cand Lady Isabel Talbot a amenajat “Peach House”, ce contine arbusti si plante agatatoare din zonele oceanice ale lumii.
Dar cea mai deosebita sera este “Victoria House”, cea care are si ea o venerabila varsta, depasind un secol. Aceasta sera a fost adusa insa la Castelul Malahide abia in 1990; nu am aflat si de unde!
Azi, Parcul Castelului Malahide  pune la dispozitia vizitatorilor sau celor care vor sa petreaca o zi in aer liber si mai multe terenuri de forbal, de cricket sau golf, iar pentru copii exista o zona special amenajata. De asemenea, dupa plimbare si vizita, va puteti relaxa intr-o cafenea sau manca intr-un restaurant, toate acestea aflate intr-un pavilion alaturat Castelului Malahide.
Iar noi. de la sere, am traversat curtea si un petic de padure pana la parking.
Era zi, deci nu aveam de ce sa ne temem de cele cinci fantome nicaieri. Dar cine stie? Poate alti temerari care ajung aici, le vor intalni. Ha-ha!