miercuri, 8 decembrie 2021

Copenhaga...imprejurimi...O vizita in Republica gastelor si a fermelor olandeze

 Copenhaga...imprejurimi...O vizita in Republica gastelor si a fermelor olandeze

In urmatoarea zi, animati de dorinta de a afla cat mai multe despre viata in mediul rural danezo-olandez de altadata, am plecat sa vizitam doua mici localitati - Dragor si Store Magleby. Acestea au fost fondate in secolul al XVI-lea de colonistii olandezi, invitati de Regele Christian al II-lea sa cultive legume pentru Curte si improprietariti cu fermele din jurul Copenhagai. Prima halta am facut-o in Store Magleby pentru a vizita Muzeul Amager, Amagermuseet, situat pe o insula, undeva in sud-estul capitalei daneze.
Vizitarea acestui muzeu este binevenita pentru toti cei interesati sa afle cat mai multe detalii despre viata in cele doua ferme ale asezarii.
Muzeul prezinta camere complet mobilate 
cu piese de mobilier traditionale, foarte bine conservate in multe dintre incaperi.
Se pot vedea mese,
scaune,
haine traditionale de epoca,  

incaperi cu provizii, 
ateliere cu uneltele necesare mestesugarilor de altadata, 
precum si curti interioare tipice, cu grajduri. 
Personalul, gata sa va raspunda la intrebari, este imbracat in costume de epoca frumoase, brodate sau tesute tocmai pentru a va ajuta sa intrati si sa gustati din plin atmosfera de altadata. 
Cand am iesit in curte, nu mica mi-a fost mirarea sa vad peste tot pasari si animale. 
Exista, bineinteles, si o gradina de zarzavat foarte bine organizata si intretinuta. Asa ca, pentru o minima idee, pot sa spun ca tot ceea ce am vazut in acest muzeu aduce foarte mult cu casele din muzeele etnografice in aer liber, tipice oricarei tari; iar pentru noi, a fost o defilare prin fata ochilor a traiului de la tara, care inca mai poate fi vazut in satele romanesti.
Dragorul, situat la doar 12 kilometri de Copenhaga, a fost candva un satuc pescaresc 
care s-a transformat intr-o fermecatoare locatie turistica, de agrement, unde se pot petrece clipe inedite, deosebit de frumoase. 
Nu este o gluma cand va spun ca Dragor este numit "Republica gastelor". In urma cu 150 de ani, oficialitatile au decis mutarea tuturor coloniilor de gaste aici, acesta fiind singurul loc permis din Danemarca unde aceste pasari cresc in libertate si alearga pe pajistele din apropierea localitatii.
Localitatea, inconjurata si de paduri si de campuri dar situata pe malul marii, are unele dintre cele mai bine conservate cladiri istorice din Danemarca. Casutele micute si scunde, cu ziduri de culoarea galbenusului de ou,
 se randuiesc pe stradutele pietruite si stramte. 
Mi s-a parut ca am evadat din realitatea cotidiana si ma plimbam pe ulitele copilariei. 
Exista chiar si o strada principala cu mici magazine de tot felul, cafenele si restaurante. Si sa nu uitam ca aici, in Dragor, sunt si cele mai scumpe resedinte din Danemarca!
Am strabatut cateva stradute si, aproape de port, am descoperit si Muzeul Dragor
Acesta era insa in curs de reamenajare si modernizare, deci inchis. 
Portul e intr-adevar micut, dar sunt destule ambarcatiuni ancorate la mal.
Ne-a placut foarte mult aceasta zona asa incat am hotarat sa mancam aici, privind marea, asa ca am ales sa gustam un fel de food street.
Totul a fost foarte gustos si frumos servit, dupa cum vedeti; am mancat, cum altfel pe malul apei, scoici, creveti, yummy! 
Si totul asezonat cu o bere locala. 
Ce putea fi mai frumos ? Marea, mancarea, locul in care ne aflam sau pur si simplu vacanta daneza? Greu de spus...
Plimbarea in Dragor a luat sfarsit, 
petrecusem o zi insorita, asa ca ne-am indreptat zambitori spre parking. Pe drum ne-a ispitit o inghetata si nu am pregetat sa ne rasfatam.
Dar totusi timpul ne presa sa revenim la Copenhaga. De data asta ne intorceam cu gandul melancolic ca a doua zi era ultima din acest concediu petrecut la Copenhaga…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu