vineri, 5 mai 2023

Varsovia...Lectia vietii din orasul lui Chopin si al Mariei Curie: patriotism, eroism si supravietuire (2)

Varsovia…Lectia vietii din orasul lui Chopin si al Mariei Curie: patriotism, eroism si supravietuire (2)

Prima impresie despre capitala poloneza fusese aceea de amalgam, de hazard arhitectonic alternativ vechi-nou, peste tot simteam ca parca ceva nu se lega, dar sentimentul acesta contradictoriu se estompa treptat pe masura ce depaseam cartierul in care ne cazasem si numai dupa ce am ajuns in Stare Miasto, Piata din Centrul Vechi, simturile mele au decelat clar senzatiile traite. Noul adauga vechiului prinosul de angajament; asa ca, prima zi petrecuta in Varsovia a schimbat total ceea ce stiam sau credeam despre acest oras.Si asta se poate numi pe scurt: ”Lectia vietii, eroism si supravietuire”. Aceasta a doua zi o pot denumi simplu “Ziua Regalitatii” sau a artei. Iar intre doua palate, am aruncat, bineinteles, un ochi si catre alte puncte de interes turistic ale Varsoviei: Monumentul Soldatului necunoscut, Monumentul Libertatii sau Monumentul Luptatorilor Revoltei din 1944 si asa-numitele “banci cantatoare” sau “bancile lui Chopin”.
Monumentul Libertatii sau Monumentul Luptatorilor Revoltei, situat in partea de sud a Pietii Krasinski
este cea mai importanta compozitie statuara ridicata in capital poloneza dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, fiind dedicata Revoltei din 1944 de la Varsovia. Colosul de bronz cu o inaltime de aproximativ 10 metri este si unul dintre obiectivele cele mai vizitate.
In apropierea lui am descoperit unele dintre cele 15 “banci cantatoare” instalate de catre autoritatile poloneze cu prilejul aniversarii a 200 de ani de la nasterea compozitorului Frederic Chopin. Cand le-am vazut prima oara, nu am parut prea impresionata de acele “bucati” de granit suedez, dar surpriza a venit abia dupa ce am apasat pe un buton; de indata au rasunat acordurile ce ne-au introdus in universul muzicii lui Chopin. Ingenioasa idee, nu-i asa? Mai ales ca aceste “banci cantatoare” au fost amplasate in locuri legate de viata si activitatea compozitorului sau in Gradina Lazienski, chiar langa statuia lui Chopin. Si uite asa polonezii au mai gasit o cale de a face cunoscuta muzica lui Chopin tuturor turistilor care viziteaza Varsovia: momentul de odihna pe o banca unde te delectezi cu diverse inregistrari din compozitiile lui Chopin. Chiar poate fi, pentru unii dintre turisti, un prim pas, o initiere in lumea minunata a muzicii lui.
Cat despre Monumentul Soldatului necunoscut, situat in Piata Maresalului Plesudski si inscris pe aceeasi linie de omagiere, eroismul luptatorului fara identitate cazut la Lvov este preamarit si luminat, in acelasi timp, de o flacara eterna fiind in permanenta pazit de soldati polonezi.
Prin initiativa si grija generalului Sikorski, in 1925 s-au adus si depozitat aici urne cu pamantul strans de pe 24 campuri de lupta.
Iar statuia Maresalului Josef Plesudski am descoperit-o intr-o alta zona.
Urmatorul obiectiv turistic vizitat a fost Castelul Regal din Varsovia, (Palatil Zamak Krolesnski in poloneza), distrus in totalitate in timpul Revoltei din 1944 dar reconstruit din donatii, dupa fotografiile epocii si redeschis in anul 1984.
Interioarele opulente si decoratiunile rafinate au fost realizate in timpul domniei Regelui Stanislaw August Poniatowski. Pe atunci, Castelul comunica si subteran cu Catedrala Sfantul Iosif
Totul aici este grandios, totul a fost conceput si realizat incat sa prezinte o imagine infloritoare a Poloniei din acea vreme.
Iar fatada acoperita de caramida rosie a devenit monument UNESCO.
Unul dintre importantele momente istorice derulate in Castelul Regal a fost acela din 1791 cand, aici,
s-a votat prima Constitutie moderna a Poloniei.
Pe langa Apartamentele Regale
vizita mai cuprinde: Sala Canaletto, Sala Galbena, Sala Cavalerilor si, bineinteles, Capela Regala.
Vizita dureaza ceva timp, astfel ca am trecut uneori mai repede dintr-o incapere in alta, de altfel una mai frumoasa si mai luxoasa decat cealalta.
Timpul ne imboldea intrucat trebuia sa ne grabim sa ajungem si la Palatul Lazienski sau Castelul de pe Apa, construit pe o insula artificiala din Parcul Bailor Regale din Varsovia. Fost teren de vanatoare, Parcul Bailor Regale ocupa 76 hectare, ceea ce il impune pe primul loc in topul parcurilor varsoviene si, in fapt, este alcatuit din trei gradini: Gradina Regala, Gradina Belvedere si Gradina Modernista. Peste tot zaresti rate, lebede, dar mai ales vezi pauni frumosi cu coada infoiata. Ceea ce surprinde aici este numarul mare de pavilioane construite in acest parc, 18. Fabulos! Trec in revista, din amintirile mele, doar cateva: Casa Alba, Palatul Myslewicki, Noua si Vechea Oranjerie, Amfiteatrul a carui scena este separata de public prin apa, Templul Egiptean. Vizitam palat dupa palat si eram uimita de atatea opere de arta pe care le descopeream in Varsovia, cum nu mi-as fi inchipuit vreodata. Ele dateaza din epoca infloritoare a stiintei, comertului si mestesugurilor poloneze. Poate ca ar fi prea mult spus, dar intr-un fel, modul in care sunt construite si incadrate in parc toate aceste pavilioane cu comorile lor, mie imi amintesc de fabulosul Castel Dover.
In Palatul Lazienski simti imediat rafinamentul, fie ca este vorba de sala de bal,
galeria de picturi,
cabinetele de lucru sau dormitoarele.
Dupa vizita, am revenit in Piata Centrului vechi din Varsovia
de unde ne-am indreptat catre Monumentul lui Adam Mickiewicz, statuie inaugurata cu ocazia  comemorarii a 100 de ani de la nasterea poetului.
Si nu trebuie omisa nici imensitatea aceea de piatra numita “Palatul Culturii si Stiintei”, situat chiar in centrul Varsoviei, care este construit avand drept model Universitatea Lomonosov din Moscova. Povestea ridicarii acestui edificiu inalt de 235 metri seamana oarecum cu cea a Palatului Parlamentului din Bucuresti: s-a facut cu arhitecti si muncitori sovietici chinuiti, care au lucrat zi si noapte, in trei schimburi, timp de 3 ani (1952-1955). Nu cred ca am fi vrut sa traversam in fuga acest muzeu considerat “darul nedorit al lui Stalin” pentru poporul polonez. Poate doar asa, sa selectam si sa ne alegem anumite zone de interes, pentru ca cele 3288 camere sunt randuite pe 44 etaje! Se gasesc aici muzee, sali de cinema, sali de teatru, chiar si librarii...sus de tot, in turn, si Ceasul Mileniului, care a fost inaugurat in noaptea Anului Nou 2000/2001.
Fara sa ne propunem neaparat, am trecut prin fata Primariei din Varsovia si pe langa stadion: cladiri din epoci diferite, parca un fel de joaca nou/vechi.
In schimb, o vizita placuta si nesolicitanta a fost cea de la Muzeul  de Vanatoare din Varsovia,
foarte interesant conceput si unde "exponatele" - pasari
si animale sunt grupate pe mediul  natural de viata.
Mai ales copiii sunt foarte incantati de tot ceea ce vad aici si glasurile lor intrebatoare rasuna prin cam toate salile.
Intamplarea a facut sa vizitam si un Muzeu al Trasurilor.
Mie mi se par interesante aceste "exponate", mai ales ca, in trecut, erau...mijlocul elegant de transport;
si, imi amintesc cat de frumos a fost muzeul de acelasi gen din Lisabona (am scris despre acela in postarea despre Lisabona). Asa ca nu am pregetat sa intram, chiar am gasit o trasura care mi-a placut in mod deosebit!
Din acest punct al orasului si privind ora indicata de ceas, am realizat ca sejurul nostru in acest oras ospitalier, cu atatea frumuseti interesante de privit dar si cu o gastronomie imbietoare, tipica tinuturilor mai racoroase si la preturi convenabile! a luat sfarsit. Un oras nou, nascut pe ruinele orasului bombardat de nazisti si refacut ca urmare a implicarii si darzeniei unui popor zbuciumat care si-a dorit o capitala moderna. Bravo, polonezilor! Si de aceea, dupa un timp, simti ca aici e nevoie sa revii, sa vezi ce au mai construit nou sau ce au mai restaurat: mereu apar surprize iar odata ce ai respirat aerul varsovian, vrei sa te intorci, sa te mai intalnesti cu aceasta tenacitate in sensul cel bun…