luni, 24 aprilie 2023

Varsovia...Lectia vietii din orasul lui Chopin si al Mariei Curie: patriotism, eroism si supravietuire (1)

Varsovia…Lectia vietii din orasul lui Chopin si al Mariei Curie: patriotism, eroism si    supravietuire (1)

Motto-ul Varsoviei este: "Contemnit procellas" (Invinge furtunile)

Am inscris Varsovia pe agenda calatoriilor de indata ce revenisem din Cracovia - un oras care ma impresionase profund din multe puncte de vedere (vezi postarea despre Cracovia). Insa am amanat mereu si mereu, ajungand aici destul de tarziu, dupa ce inconjurasem o mare parte din Europa…Si asta dupa multe peripetii! Dar ce concediu este acela in care totul decurge lin, fara pic de adrenalina?Asadar “calatoriape4roti” spre Varsovia a inceput, ca de obicei, din Bucuresti, cu o scurta oprire, de o noapte, in frumoasa Budapesta. A doua zi dimineata la 5:30 eram deja in masina si, urmand autostrada E77, totul a decurs foarte bine pana la intrarea in Slovacia, unde am primit o amenda de 20 EUR, pentru farurile noastre neaprinse, fapt ce nu a fost deloc pe placul Politiei! Ei, asta este! Mai departe! In Slovacia am calatorit pe sosele nationale si am admirat un peisaj foarte frumos, muntos si insorit, de iulie, normal. Si, in sfarsit, am ajuns cu bine la Varsovia cam pe la 17:20, deci dupa 12 ore de calatorie care nu au fost chiar usoare. Cu cazarea a fost floare la ureche pentru ca rezervasem din timp 3 nopti, in regim de aparthotel, la Hotelul Towarowa Residence din districtul Wola, situat la 2,2 kilometri de centrul orasului. Ne-am instalat, totul era asa cum vazusem pe site, asa ca repede-repede am despachetat si am aranjat totul pentru a doua zi intrucat aveam multe tinte turistice de atins. Prima constatare a fost doar temperatura scazuta, noi fiind obisnuiti sa fie cald, foarte cald in luna iulie. Aici, se pare ca aveam nevoie sa ne imbracam bine!
Ehei, Varsovia! Oras construit aproape in totalitate dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial! Oras istoric renascut din “cenusa bombardamentelor” precum pasarea Pheonix! O bijuterie medievala “invadata” de prezentul modern cu care stie sa convietuiasca linistit, oferind astfel turistilor, pe langa ospitalitate, surprize nebanuite, fie arhitecturale, culturale  sau gastronomice. Un oras nou, mandru si cutezator unde fiecare piatra are povestea ei despre oameni, bombardamente, Holocaust si crime de razboi.
Pe “agenda vacantei” primul obiectiv turistic inscris a fost Palatul Wilanow, situat la numai 10 kilometri de centrul Varsoviei, dar, pentru ca din graba am setat coordonatele gresit pe GPS, am ajuns intr-o alta locatie, dar nici pe departe asta nu a insemnat o risipa de timp. Nuuu! Orice cladire, straduta, monument a fost motiv de incantare si le-am considerat un bonus adaugat sejurului in acest oras, deci un castig neasteptat.
Palatul Wilanow are dimensiuni grandioase ce amintesc de castelele somptuoase si bogat decorate de pe Valea Loirei sau chiar si de Schonbrunn. Construit in stil baroc pentru Regele Jan Sobieski, palatul cuprinde nu mai putin de 60 de camere care au suferit numeroase transformari de-a lungul timpului. Si da, ma refer la acel personaj istoric portretizat de Constantin Negruzzi in nuvela sa “Sobieski si romanii”, acel rege polonez care, impreuna cu oastea sa, a asediat Cetatea Neamtului in 1686.
De indata ce pasesti in interior, esti coplesit de arhitectura-melanj dintre stilurile specifice castelelor europene cu cele ale conacelor aristocratiei poloneze: aici se intalneste opulenta cu rafinamentul si grandoarea. Nu am putut anticipa, in vreun fel, ceea ce am vazut la fata locului pentru ca, intr-adevar, acest palat este o realizare cu totul speciala. Nu degeaba se zice ca Sobieski a preferat intotdeauna Palatul Wilanow noii sale resedinte din Castelul Regal din Varsovia, unde s-a mutat dupa incoronare.
Urmasii Regelui Ian Sobieski si proprietarii care au locuit ulterior: Sieniawaski, Czartoryski, Lubomirski, Potocki si Branick au adaugat Palatului Wilanow diferite anexe si aripi, incercand sa ii confere o nota de modernitate si actualitate. Ceea ce pot preciza eu cu siguranta, este faptul ca Palatul Wilanow impreuna cu uimitoarea sa gradina intinsa pe circa 45 hectare, ne prezinta o veridica fila de istorie poloneza. Am vizitat, rand pe rand, incaperile cu diferite obiecte de portelan,
artefacte si picturi,
 dormitoarele regale,
cabinetele de lucru si
cel chinezesc;
pana la urma, Palatul Wilanow pare a se defini ca “un imn de slava” adus triumfurilor militare ale Regelui Sobieski, aici fiindu-i glorificate succesele si izbanzile in razboaiele purtate.
Fiecare sala, luata separat, are farmecul sau importanta ei, incepand cu Sala Alba ce te impresioneaza prin cel mai opulent interior dar cele care au avut cel mai mare impact asupra mea, va marturisesc ca au fost Apartamentele Regale - Dormitorul Regelui si Dormitorul Reginei cu peretii acoperiti de catifeaua cu model genovez, Biblioteca Regelui pana la Capela comemorativa construita in secolul al XIX-lea pentru Regele Sobieski. Vizita ne-a luat 3 ore, dar putea dura si mai mult, asta fiind in functie de timpul pe care-l puteti aloca. Biletul general a costat 30 zloti/persoana.
Urmatoarea noastra tinta a fost Centrul istoric al Varsoviei unde ne propusesem sa si mancam.
Dar cum eram prea nerabdatori sa vedem, mai intai, orasul vechi,
ne-am plimbat mult
prin Stare Miasto, Piata orasului vechi unde am descoperit statuia Sirenei - emblema capitalei poloneze, care are o legenda foarte frumoasa; Sirena isi manuie neinfricata sabia si scutul, parca dovedind inca o data, pentru cei care se mai indoiesc, curajul si eroismul poporului polonez atat de incercat de istorie.
Piata orasului vechi este un adevarat furnicar de oameni,
turisti si localnici deopotriva, toti atrasi de tarabe, magazine sau cafenele si strabatuta de calesti medievale trase de cai falnici si frumos impodobiti. Cine stie, poate ca pe inserat, furati de farmecul atmosferei si incojurati de cladirile rosii de caramida,
poti indrazni sa visezi ca traiesti pe vremea domnitelor si printilor cuceritori de altadata. Orasul vechi te trimite direct in istoria de acum cateva secole, pastrand bine anumite cladiri sau fatade, biserici si catedrale precum Biserica Adormirii Maicii Domnului si a Sfantului Iosif,
cu un interior grandios,
sau Biserica Sfanta Ana dar si fortificatii precum Barbakanul. Fortareata Barbakan, un avanpost din caramida rosie, a fost construita in 1540 si este destul de bine conservata avand in vedere cat de mult au afectat-o bombardamentele celui de-al Doilea Razboi Mondial.
Totodata, ea constituie “piatra de hotar” care separa Orasul Nou de Orasul Vechi; Orasul vechi fiind intemeiat in secolul al XIII-lea de catre Ducii de Mazovia.
In Piata Veche simti atmosfera calda si primitoare a localnicului polonez, deschis la suflet si ospitalier. Asa ca, ne-am asezat si noi la una din mesele unei terase si am hotarat sa ne rasfatam cu specialitati culinare traditionale, stiind ca bucataria poloneza cuprinde feluri de mancare consistente, un amestec de preparate tipic locale cu cele a imigrantilor care au adus o nota exotica. Pai, cum sa nu comanzi o supa de sfecla rosie roza si aburinda? Cum sa nu mananci niste pirosti, un fel de coltunasi umpluti cu branza, carne tocata, fructe si totul asezonat cu o bere locala? Nu ai cum sa rezisti! Ca pirosti, le-am ales pe cele cu cartofi si barnza , asezonate cu sos de branza albastra. O portie a cuprins 11 pirosti si acestea au costat 24.39 PLN (zloti), toping-ul a fost vreo 3.50 zloti si restul pana la 35 zloti a reprezentat costul berii. Satioase si gustoase de ti se topeau in gura! Si sa vedeti prin ce ochi mari vedeam apoi Varsovia!
Privirile ni s-au oprit exact in Coloana lui Sigismund din fata Palatului Regal, ridicata in onoarea Regelui Sigismund al II-lea Vasa care in 1596 a mutat capitala Poloniei de la Cracovia la Varsovia.
Desi, in mod normal, oricine ar fi ales sa viziteze Palatul Regal, noi am optat pentru Muzeul Chopin.
Muzeul Chopin este gazduit de Palatul Gninski, cunoscut mai degraba sub numele de Castelul Ostragski - un castel–anexa, parte a unui complex mai mare proiectat de olandezul Tylman van Gameren.
Cladirea, devastata in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, a fost rand pe rand sediul Institutului de Muzica in 1826, apoi conservator de muzica si scoala de teatru, iar abia dupa razboi, cand a fost reconstruita, a devenit sediul Institutului Fryderyk Chopin
Muzeul Chopin, ca parte a acestui institut, are 3 etaje
si este detinatorul celei mai bogate colectii de amintiri legate de viata si activitatea compozitorului;
efecte personale,
diferite note biografice, corespondenta, autografe, schite muzicale, batiste brodate de George Sand si 4 piane produse in vremea aceea de firmele Pleyel, Erard, Buckholtz si Leszczynski, precum si o sala de auditie,
multe panouri interactive.
Toate acestea insumeaza peste 7000 de articole ce sunt protejate UNESCO pentru valoarea lor culturala si ocupa o suprafata generoasa de 890 metri patrati. Impresionanta este si povestea sfarsitului marelui compozitor, al carui trup se odihneste in Cimitirul Pere Lachaise, dar inima a fost returnata Poloniei lui draga si este conservata intr-un borcan de alcool zidit intr-un stalp al Bisericii Sfantei Cruci din Varsovia
Iar langa ea, in biserica, se afla o placa comemorativa reprezentand profilul scriitorului Boleslaw Brus - figura marcanta a literaturii poloneze, acel scriitor si profesor cunoscut noua, mai ales, pentru romanul “Papusa”.
Trebuie sa mai adaug ca pretul unui bilet la Muzeul Chopin a fost doar 13 PNL/persoana (1RON=0.96 PNL).
Si pentru ca in drumul nostru s-a ivit si Muzeul Marie Curie, nu am ezitat si am intrat imediat. Respect in fata singurei detinatoare a doua Premii Nobel si descoperitoarea celor doua elemente chimice radiu si poloniu!
Muzeul detine exponate permanente si exponate periodic prezentate cu caracter special.
Pot fi vazute scrisori, documente, efecte personale, informatii despre activitatatea Mariei Sklodowska Curie
si a sotului ei, Pierre Curie precum si o serie de filme in trei limbi: poloneza, engleza si franceza cu privire la remarcabilele lor descoperiri in fizica si chimie. A fost extraordinar sa ma simt atat de “aproape“ de cercetarile de altadata ale Mariei Curie, sa vad cateva din “uneltele de lucru si cercetare” ale neobositei savante. Am trecut succesiv prin stari de curiozitate, admiratie si uimire fata de perseverenta unei fapturi inteligente si curioase al carei sens al vietii au fost cautarile si cercetarile neobosite, cu rezultate practice ce au influentat omenirea pe multe planuri, fie stiintifice fie ca aplicatii in domenii vitale precum medicina. Acesta a fost destinul lor: sa caute, sa caute neincetat raspunsuri si sa le gaseasca. La acest muzeu pretul biletului a fost 22 PNL.
Ziua noastra a fost plina in obiective turistice. Inca nu am amintit totul, dar merita sa relatez despre ceea ce am mai vazut: campusul Universitatii unde a studiat Chopin precum si Palatul
in care si-a sustinut primul concert.
Ei, Varsovia, Varsovia! Cate comori mai ascunzi? Sunt multe surprize, dar ele nu pot fi descoperite doar intr-un sejur de doua zile. Pentru azi gata: maine este o noua zi! (continuare)