miercuri, 5 aprilie 2023

Philadelphia...Orasul in care s-a nascut America (2)

Philadelphia...Orasul in care s-a nascut America (2)

"Be frugal and industrious and you will be free"
Benjamin Franklin

A doua zi dimineata, in timp ce luam un mic dejun frugal si studiam niste harti puse la dispozitie pe masa din bucatarie, am auzit niste ciocanituri zdravene in usa de la intrare. Cine sa fie altul decat proprietarul apartamentului? Acesta a avut amabilitatea sa se intereseze daca suntem multumiti de cazare si, dupa un schimb de cateva fraze prin care i-am aratat cum ne schitasem planul zilei, ne-a furnizat multe amanunte pentru “ziua noastra culturala” dandu-ne chiar cateva sugestii de urmarit indeaproape in galeriile Muzeului de Arta, care era primul punct prevazut pe “ordinea de zi”. Asa, din vorba-n vorba, am aflat si ca acel apartament inchiriat de noi apartine unui medic american iubitor de arta si frumos. 
Ziua culturala a debutat in forta si, chiar din primele ore ale diminetii simteam o bucurie incercata doar in anumite ocazii speciale. Acum traiam momentul unei astfel de ocazii deosebite: urcam “scarile stancoase”, acele 72 de trepte gri devenite celebre si cunoscute in toata lumea prin filmul “Rocky”, cu Sylvester Stallone in rolul principal, daca vi-l mai amintiti. 
De altfel, statuia lui Rocky Balboa este prin preajma si toti turistii se inghesuie sa faca poze langa ea.
Si deodata am avut senzatia unui déjà vu; normal, pentru ca Muzeul de Arta din Philadelphia este situat chiar in capatul Parcului Benjamin Franklin, Benjamin Franklin Parkway in apropiere de Parcul Fairmont unde la baza scarilor ce urca spre muzeu este si celebra statuie de bronz.
Am urcat si noi scarile iar odata ajunsi sus, in fata intrarii principale a Muzeului de Arta din Philadelphia, ni s-a deschis in fata ochilor o panorama cum rar poti sa vezi: cladiri indraznete, zgarie-nori, faimoasele strazi…totul vazut de la inaltime! 
Superb! Cladirea muzeului seamana cu un templu antic grecesc si impresioneaza dintru inceput prin grandoare. 
Odata intrati, ochii ni s-au ridicat sus-sus, urmarind o scara care parea a nu se mai termina! Muzeul de Arta din Philadelphia, al treilea ca marime din America, expune circa 225 000 lucrari de arta moderna si contemporana din toata lumea: picturi
si sculpturi celebre, arme, arta grafica si fotografica, mobilier, 
portelanuri fine si
tapiserii.
A fost un regal si o sansa sa vad toate acele picturi pe care le stiam doar din albumele de arta de altadata. Poti petrece aici linistit o zi si tot iti mai ramane ceva de explorat. Dar, a trebuit “sa taiem in carne vie” timpul si sa alegem sa ne multumim doar cu anumite opera de arta ale artistilor preferati si abia apoi…ce s-a mai putut vedea. Bineinteles ca am inceput cu impresionistii: Van Gogh, Claude Monet, Cezanne. 
Dar, in egala masura, am admirat tablourile lui Picasso, portretul lui Rogier van der Weyden sau camera dedicata lui Thomas Elkins.
La etaj este expusa arta asiatica, europeana dar si americana.
Au fost ore de incantare suprema care s-au continuat cu multe altele petrecute in Muzeul Rodin (care este  administrat de Muzeul de Arta din Philadelphia) si care gazduieste una dintre cele mai mari colectii din lume ale artistului, de fapt cea mai mare organizata in afara Parisului.
Muzeul Rodin este atat de aproape de Muzeul de Arta din Philadelphia incat nici nu am apucat sa ma dezmeticesc dupa tot ceea ce vazusem deja. Deschis in 1929 ca urmare a pasiunii magnatului Jules Mastbaum fata de opera lui Rodin, muzeul expune in salile spatioase sau in curtea muzeului
mai mult  de 200 sculpturi 
precum si sute de desene. Dintre toate as mentiona “Portile Iadului” sau "Ganditorul".
Iesind si din acest muzeu, am simtit nevoia sa ne plimbam pe unul din marile bulevarde
si am ramas surprinsi vazandu-l decorat cu steagurile multor tari. Chiar l-am gasit si pe al nostru!
La capatul strazii am schimbat directia si ne-am indreptat catre Franklin Court - o alta zona de muzee si situri istorice
care este situata pe locul resedintei lui Benjamin Franklin.
Pana acolo, ne-am delectat cu minunata arta stradala care in Philadelphia poate fi admirata cam peste tot intrucat, incepand cu anul 1984, a fost demarat un program de creatii de graffiti si tot felul de picturi murale. Impresionant!
In sfarsit, am ajuns si la Franklin Museum, unde poti descoperi si explora viata patriotului american Benjamin Franklin prin intermediul unei expozitii, ingenios conceputa pe “cinci camere”; aceasta reuseste sa ii puna in evidenta trasaturile asa cum au fost ele percepute de semenii lui, reliefand un om ambitios, rebel dar si linistit, dornic de perfectionare, curios si, mai ales, persuasiv. Casa lui, in care a trait pana la sfrsitul vietii impreuna cu sotia, Deborah, era pe locul din curte marcat cu niste structuri si cadre din otel,
tocmai pentru ca vizitatorii sa isi faca o minima idee asupra locuintei demolate in 1812.
Da, inca un obiectiv bifat. Si pentru ca stam bine cu timpul, ne-am propus sa intram in magazinul Macy’s pentru cumparaturi. 
Iar de aici, am plecat direct la Cheese Cake Factory, sa degustam bunatatile despre care toti vorbesc. 
Interiorul locatiei, in care ne-am rasfatat cu aceste bunatati, era absolut splendid: elegant, 
dar in acelasi timp si familiar, cu lumini doar cat sa vezi ce ai in farfurie. 
Wow, ce de specialitati!
Credeam ca putem manca acolo totul, dar portiile sunt foarte mari si a trebuit sa le luam cu noi la pachet. 
Si cu asta gata: s-a sfarsit si a doua zi petrecuta la Philadelphia. Te iubesc, Philadelphia! (continuare).











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu